zondag 15 mei 2011

twee draden (+ audioblog)



Vijftien witte onderbroekjes, vijftien washandjes, vier witte T-shirts. Netjes op twee rijen…
En je geniet….
je geniet van die pure simpele rijtjes die een frisse geur rondstrooien terwijl de zon met haar warmte je voorhoofd kust. Wat kan het leven toch heerlijk eenvoudig zijn. Licht weerkaatst op  het bladgroen rond je heen, allemaal kleurschakeringen die een eigen naam hebben, voor jou grotendeels onbekende, het stoort je niet, het volstaat te weten dat ze er zijn, die onnoembare aantallen… donkere, lichte, sappige en droge, bruinbespikkelde en geelomrande, frisgroene en schadusblauwe,… . Een hommel die zich aangetrokken voelt door het lentefris van je wasmiddel zoemt rond je oren. De poezen strijken met hun staarten langs je kuiten… .
Het ophangen van de was… het is één van de weinige taken die je gek genoeg voldoening bezorgt. Echte diepe voldoening… maar niet zomaar… de was moet wel juist hangen. Keurig netjes gesorteerd. Kleur bij kleur, soort bij soort. Je verdenkt jezelf er van wat neurotisch te zijn op dit vlak. Nu ja, het is nog niet zo ernstig dat de mannen in het wit moeten langskomen, al denkt je man daar op die momenten anders over. Het is zeker niet zo dat het nooit eens ongeordend de draad op kruipt, maar als je die stukken vezels chaotisch ziet wapperen, ben je niet tevreden. Dan is die voldaanheid, die diepe voldoening en rust, die het kan creeëren in je binnenste, afwezig. Dat ene perfecte momentje waardoor je kan genieten van deze pure routine.

De wasknijpers duelleren ondertussen met de gesel van de wind die het linnen tormenteert. De geur verspreidt zich bedwelmend in je geheugen. De zon, het gras, de vogels die bij de buren kwinkeleren, bij jou durven ze zich niet meer te vertonen… teveel kattig gezelschap. Je sluit je ogen en waant je even in het warme zuiden, je gevoel neemt je mee naar de Quercy. De geur van lavendel, zongedroogde aarde, dor eikenblad en champignons die diep verzonken liggen tussen houtmolm, geknakte twijgen en vertrapt gras. Het tjilpen maakt plaats voor getjirp van krekels. De kattenstaarten door sprinkhanen die kriebelen langs je onderbenen. En in je oren klinken stemmen van beminden die al afscheid namen van het leven. Je voelt plots een strohoed op je kruin en de geur van droog hooi kruipt langzaam je neusvleugels omhoog. Het sappige gras onder je voeten maakt plaats voor stoffig geel zandsteen dat miljarden jaren aan oceanische geschiedenis in zich draagt. De herinnering aan zomerse jeugdvakanties mijmeren in je door.
Terwijl je vol weemoed de ogen opent zet een windvlaag, flirtend met je natte kleren, je terug in het heden en duwen de rest van je huishoudelijke taken je met trage tred het huis in. Maar geen enkele brengt deze mooie herinnering tot leven.

Je had heel even genoten van dit geschenkje, met liefde bezorgt door die twee draadjes. Opgetogen huppel je verder door de dag terwijl een warme genietende glimlach zindert op je lippen.

6 opmerkingen:

  1. Hey,
    Ik heb met veel plezier je berichtjes gelezen!
    En, echt waar, wat ik hier allemaal lees komt precies van iemand anders dan ik gisteren gesproken heb.
    Gisteren dacht ik "Amai wat een vrolijke meid!"
    Maar deze blogjes zijn een pak serieuzer!
    Ik (maar wie ben ik?) zou toch af en toe die vrolijke kant ook eens laten zien! Doe zo voort!
    Groetjes,
    Iris x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Iris,

    De vrolijke noot zal vooral in de columns kruipen, vermoed ik. Mijn pen werkt soms een beetje vanzelf... ;-) . Maar je reactie is genoteerd. Alleen, voor mij is de poezie net 'de' uitlaatklep van mijn sombere kant.
    Ik heb ook behoorlijk getwijfeld of ik deze kant van mezelf wel zou publiceren, lang niet iedereen kent deze droevige kant van mij. Maar hij bestaat en heeft ook recht van leven he. Maar ik voel mezelf soms wel eens erg kwetsbaar met het publiceren van die melancholieke nootjes. Ying en yang he, het komt vast nog wel Iris. Maar je hebt gelijk... ik zal eens een beetje aandacht schenken (schrijvend dan) aan die positieve kant van mezelf he, ;-)
    Merciekes voor je oprechte reactie. Dat is nu dus eens opbouwende kritiek he! Daar kan ik iets mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieverd ik zie me in je tuintje staan met de was die wappert om me heen
    je doet het prima
    het is voor me een vreugd je stem hier in enschede te horen net of je naast me staar
    liefs dikke knuff
    rita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het je oplucht, MOET je dat zeker blijven doen!
    Ik ben er zeker van dat we ooit de vrolijke kant van jouw ook gaan zien, maar enkel als je daar zin in hebt! Als je je forceert om "vrolijk" te zijn, terwijl je dat niet bent, zullen je teksten ook bijlange niet zo mooi zijn, laat het maar rustig uit je pen rollen zoals het komt! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap Etwie ;-). Ik zou haast verlangen om mijn was op te hangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ 10-tje 'haast'? lol, ik heb zo een donkerblauw vermoeden dat 'haast' al een hele prestatie is van mezelf om JOU je was te doen ophangen (met plezier dan toch) Anders deponeer je hem maar eens voor de deur... dan kom ik hem wel bij jou in de tuin ophangen ;-) zelfde lucht, zelfde zon....andere draadjes wel eh!

    BeantwoordenVerwijderen